Höntsyyn viritellään lentopallon ”kehittymispolkua”
Jo pitkään olemme olleet yksi harvoja organisaatioita, joissa lentopallosta kiinnostuneet aikuiset pääsevät aloittamaan harrastuksen vaikkapa aivan nollasta. Tässä tukena on ollut tänäkin syksynä järjestettävä lentopallokoulu. Lentiskoulu on suunnattu lähinnä aloittelijoille. Nyt lanseerataan ensimmäiset järjestelmälliset yritykset antaa kehittymisen eväitä kaikentasoisille höntsylentopalloilijoille.
Kolmella vuorolla pidetään noin kerran kuussa (yleensä kuukauden eka viikolla, mutta voi olla muulloinkin – tarkista Hobbydeedistä) ”vinkkikertoja”. Vinkkikerralle tulee normivetäjän ohella lentopallosta ja sen tekniikoista hyvin perillä oleva ohjaaja, joka vetää alkuun noin 15-30 minuutin treenit päivän teemasta – teemat tietenkin vaihtelevat. Nämäkin vuorot ovat pelipainotteisia, eli loppuaika pelataan. Sinäkin aikana on kuitenkin halukkailla pelaajilla mahdollisuus saada ohjaajalta vinkkejä pelaamiseensa.
Tällaisia kertoja ohjaamaan ovat lupautuneet useimmille lentishöntsäreille tutut Toni Luhti ja Minna Salmi. Myös lentiskoulun ope Mitja Ohtola saattaa jonkun tällaisen kerran vetää.
Ajatuksena on, että säännöllisesti pelailemassa käyvällä olisi nykyistä parempi mahdollisuus oppia aina silloin tällöin jokin uusi asia omalle tasolleen sopivasti. Sopivassa kehitysvaiheessa saatu yksikin hyvä vinkki voi viedä peliä todella paljon eteenpäin. Ajatus on myös, että nämä kerran kuussa toistuvat ”vinkkikerrat” sijoittuvat lentopallon tasojen ”väliin”. Toisin sanoen, jos olet yleensä semi-tason pelaaja, mutta kiinnostaa käydä haistelemassa pro-vuoron touhua, niin se kannattaa tehdä silloin, kun pro-vuorolla on tällainen vinkkikerta.
Syksyn mittaan nähdään, millaisen vastaanoton tämä järjestely saa. Jos vastaanotto on innokas, voidaan systeemiä kehitellä eteenpäin. Takaraivossa on myös jonkinlaisen ”lentiskoulun” (esim. muutama kerta viikonloppuisin) järjestäminen siten, että kohderyhmänä ovat lentistaidoiltaan jo pidemmälle ehtineet.
”Kehittymispolku” näyttää suurin piirtein tältä: aloittelijasta perustason pelaajaksi kehittymistä auttamassa ovat lentiskoulu sekä keskiviikon rennoin perustason vuoro Etelä-Hervannassa klo 20 (eka vinkkikerta 6.9.) Perustasolta semi-tasolle -vinkkivuorot järjestetään kerran kuussa maanantain pitkällä Atalan vuorolla klo 19.30 (eka vinkkikerta 4.9.). Semi-tasolta pro-tasolle –-vinkkivuorot puolestaan keskiviikon Hyhkyn klo 20 vuorolla (eka vinkkikerta 6.9.).
Vinkkivuoroille täysin normaali ilmoittautuminen ja maksu. Ne on merkataan selvästi Hobbydeediin viimeistään 1-2 viikkoa ennen. Vuorot ovat pelipainioitteisia ja mukaan saavat toki tulla nekin, jotka eivät vinkkejä kaipaa. Mutta jos pahoitat mielesi siitä, että alkuun vähän reenataan, kannattaa jättää nämä kerrat väliin.
Nyt kun neuvoja on tarjolla, niin käyttäkää ihmiset hyväksenne!
Loppuun vielä vastaus kysymykseen, jonka olen joskus saanut ja joka tästäkin systeemistä nousee mieleen. Eli: miksi tämäntyyppistä meininkiä ja esim. tasovuoroja järjestetään nimenomaan lentopallossa, mutta ei muissa lajeissa?
Syynä on lajin luonne. Lentopallossa yksittäisen pelaajan pelikokemus (vuoron hauskuus) on selvästi enemmän kiinni kaikkien muiden pelaajien tasosta kuin muissa suosituissa lajeissamme. Säbässä tai futiksessa yksilö voi kehittyä huimasti ilmankin, että vieruskaverien täytyy pysyä siinä mukana. Muissa lajeissa olemme havainneet, että höntsyvuoro toimii hyvin, kunhan joukkueet ovat tasaiset, vaikka pelaajien välillä olisi isojakin tasoeroja. Lentopallo on ”pallon kuolemisesta” ja monesta muusta syystä tässä suhteessa herkempi, eli siinä on tärkeämpää pelaajien yleinen tasaisuus. Tasojen määrittely on myös helpompaa kuin muissa lajeissa, vaikkei toki täysin ongelmatonta.
Lentopallosta nauttiminen myös ehkä suuremmassa määrin edellyttää, ainakin aloittelevalta pelaajalta, lajissa kehittymistä ja tiettyjen perustaitojen oppimista. Tästä johtuen lentiksessä pelaajilla on tällaiseen toimintaan yleensä myös enemmän kiinnostusta, siinä missä muissa lajeissa halutaan pääasiassa vain pelailla, eivätkä yritykset tarjota vaikkapa kursseja tai treenejä ole menestyneet lainkaan.